انواع کمپرسور کولر گازی

مزایا و معایب انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از اصلی ترین بخش‌های مکانیکی کولرگازی است. این بخش نقش مهمی در خنک کنندگی کولرگازی دارد. این قطعه را در واقع می‌توان قلب کولرگازی در نظر گرفت. در صورت خراب شدن کمپرسور کولرگازی، ساختار اصلی دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه کل سیستم دچار اختلال می‌گردد. بنابراین اهمیت این قطعه در کولرگازی بسیار زیاد است. حال در این نوشته قصد داریم شما را با انواع کمپرسور کولرگازی آشنا کنیم. در واقع کمک دهنده شما در خرید کولرگازی با انواع کمپرسور هستیم.

کمپرسورهای کولرگازی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی در کولرگازی‌های امروزی از سه نوع کمپرسور استفاده می‌شود. البته چرخه کارهایی که کمپرسور‌ها انجام می‌دهند تقریبا شبیه به یکدیگر است. از کمپرسور در جهت مکش قوی و فشرده سازی استفاده می‌شود. به طور کلی ساختار انواع کمپرسور در کولرگازی را می‌توان بر اساس شکل زیر در نظر گرفت:

از چپ به راست: کمپرسور پیستونی – کمپرسور روتاری یا دوار – کمپرسور مارپیچی یا اسکرال

کمپرسور پیستونی (مهر و موم شده یا بسته)

رایج ترین نوع کمپرسور کولرگازی، کمپرسور پیستونی است. ساختار کمپرسور پیستونی به صورتی است که برای فشرده سازی مبرد، از یک پیستون و استوانه استفاده می‌شود. پیستون نیز توسط موتور و میل لنگ، در داخل استوانه به سمت بالا و پائین حرکت می‌کند.

سپس مبرد توسط خلاء ایجاد شده از حرکت پیستون داخل سیلندر مکیده می‌شود. حرکت پیستون به سمت بالا، سبب فشرده شدن گاز می‌شود. در نتیجه گاز به داخل کندانسور فرو می‌رود. این کمپرسور‌ها بسیار کار آمد هستند.

مزایای کمپرسور پیستونی:
– دارای قیمتی مناسب تر است.
– عمر بیشتری نسبت به کمپرسور‌های دیگر دارد.
– معایب کمپرسور پیستونی
– صدای زیادی تولید می‌کند.
– مصرف بالایی دارد.
– راندمان آن پائین است.

کمپرسور روتاری یا دوار

این کمپرسور‌ها معمولا بسیار کوچک، بی صدا و قابل اعتماد هستند. ساختار اصلی این کمپرسور‌ها به صورتی است که از یک یا چند تیغه تشکیل می‌شوند. این تیغه‌ها به صورت دایره وار در شیارهایی که وجود دارد چرخش دارند. تیغه‌های کمپرسور روتاری به شافت استوانه متصل می‌شوند. شافت بخشی است که در خارج از سیلندر و خارج از مرکز قرار گرفته است. هنگامی که شافت چرخش پیدا می‌کند، تیغه‌ها به دور استوانه حرکت می‌کنند.

ورودی مبرد نیز در جایی که بیشترین فضا بین شافت و دیواره سیلندر وجود دارد، قرار گرفته است. خروجی نیز در بخشی است که فاصله بین شافت و دیواره استوانه بسیار کم است. هنگامی که شافت و تیغه‌ها شروع به چرخش می‌کنند، مبرد نیز به سمت کوچک ترین فضا منتقل می‌شود. در نتیجه فشرده خواهد شد.

مزایای کمپرسور روتاری:
– در مقایسه با کمپرسور پیستونی صدای بسیار کمی دارد.
– مصرف بهینه تری نسبت به کمپرسور پیستونی دارد.
– راندمان آن بیشتر از کمپرسور پیستونی است.
معایب کمپرسور روتاری:
– این کمپرسور تنها یک عیب دارد و آن نیز هزینه بالای تعمیرات نسبت به کمپرسور پیستونی است.

کمپرسور مارپیچی یا اسکرال

از این کمپرسور معمولا در مکان‌های بزرگ استفاده می‌شود. این کمپرسور برای مصارف صنعتی بسیار کارآمد است. بنابراین بیشتر برای ساختمان‌های بزرگ اداری، کارخانه و یا مناطقی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خلاصه بیشتر برای مکان‌های استفاده می‌شود که فضای وسیعی نیاز به خنک شدن دارد.

در این کمپرسور از دو بخش مارپیچی استفاده شده است. این دو بخش می‌چرخند و هوا را از بخش ورودی کمپرسور به سمت انتهای پیچ‌های خروجی منتقل می‌کند. هنگامی که هوا از ابتدا به انتها حرکت می‌کند، فضا فشرده شده و گاز مبرد را می‌فشارد.

کمپرسور گریز از مرکز (Centrifugal)

این کمپرسور نیز مانند کمپرسور اسکرو، برای محیط‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپرسور به دلیل برخورداری از سیستم گریز از مرکز، بی نظیر است. قسمت‌های متحرک این کمپرسور در مقایسه با کمپرسورهای دیگر، کمتر است. یعنی فاقد پیستون، دریچه، سیلندر و یا تیغه است. در سرعت‌های بالاتر نیز کارآیی بیشتری داشته و مورد اعتماد تر است.

عملکرد این کمپرسور به نحوی است که گاز مبرد در مرکز پروانه یعنی توسط دیسک با پره‌های شعاعی، مکیده می‌شود. در این هنگام پروانه با سرعت شروع به چرخش می‌کند. مبرد سرعت چرخش را محاسبه می‌کند. به محض رسیدن سرعت به میزان مورد نظر لبه بیرونی پروانه فشرده می‌شود. در نتیجه گاز درون کندانسور آزاد می‌شود.

نتیجه گیری:

انتخاب نوع کمپرسور به خودتان و شرایط فعلی بستگی دارد. انتخاب کمپرسور در اولین وهله بستگی به محل زندگی شما دارد. در صورتی که در مناطق سرد سیر زندگی می‌کنید، بهتر است از کمپرسور روتاری استفاده کنید.

در صورتی که در مناطق گرم سیر زندگی می‌کنید، کمپرسور پیستونی به صرفه تر است. در صورتی که نیازمند کمپرسور برای خانه‌ای بزرگ هستید، مدل اسکرال بهترین انتخاب است.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید